Esthetische kunst |
Raoul is een tegenstander van wegwerpkunst en kunstonderwijs dat niet op esthetische waarden afgestemd is, en de besturen die dit met ons belastingsgeld promoten.
Tentoonstellingen |
Exposeerde ondermeer in Belgie, Nederland, Frankrijk, Japan, China.
Mijn evolutie |
Tot ongeveer 1965 was het een zoeken naar jezelf, de invloeden ontgroeien en een eigen stijl ontwikkelen.
|
Na 1965 ontstaan de Materiewerken.
In een nieuw tijdsbeeld kende deze periode veel succes. Het gaf me veel mogelijkheden en voldoening.
In het artikel De Generatie na 1930 uit Het Belang van Limburg schreef een kunstcriticus: "Chanet kreeg de ganse wand voor een werk. Terecht. Hij moest er alleen hangen of zijn werk zou dat van de anderen stukslaan". Gevolg: Haat en woede tegenover de schrijver en jaloezie, zelfs van sommige bevriende kunstenaars.
|
De Materiewerken kunnen landschappen zijn vanaf een hoogte bekeken. Er ontstonden tekeningen in alle technieken, ontwerpen van juwelen, wandtapijten, mozaïeken, muren m zelfs panelen met lood in verwerkt.
De Lakwerken vanaf 1970 waren zoals iemand schreef, een soort toevallige configuratie. Het resultaat was uniek, maar te gemakkelijk te creëren.
|
Het jaar 1980 was een malaise in mijn creativiteit en ging ik op zoek naar nieuwe horizonten. Na maanden experimenteren kwam ik terecht in een wereld die steeds in mij aanwezig geweest was. Een wereld met magische symbolen en realistische elementen. Droom en werkelijkheid uitgevoerd met een sterke technische beheersing. Vakmanschap, zoals zo dikwijls wordt vermeld, samen met een aangename verbeelding. Dit is mijn Magisch Realisme.
|